어떤 전략도 완벽할 수 없고, 회사의 전략에 대해 분명 반대하는 부분도 생길 것이다. 하지만, 사내에 있는 그 누구도 전략에 반대하는 사람을 좋아하지 않는다. 따라서 반대 의사를 밝히기 전에, 다음의 세 가지를 염두에 두자.

1. 큰 그림을 이해한다. 한 조직의 전략은 종종 복잡한 정치적인 이슈에 휘말릴 수 있다. 그 전략이 어떻게 그리고 왜 생겼는지 본인이 알고 있다고 과신하지 말라. 자신의 네트워크를 이용해 프로세스, 가정 그리고 활용된 소스를 면밀히 살펴라.

2. 고민은 다양한 상황과 연관 지어 생각해본다. 왜 전략에 반대하는지 스스로에게 자문하라. 변화에 저항하고 있나? 더 잘 알고 있다고 생각하나? 자신이 걱정하는 바를 정확하게 이해하라.

3. 다른 사람에게 의견을 구한다. 동료나 멘토에게 고민을 얘기하고 그들도 똑같은 고충을 겪었는지 물어보아라. 다른 사람에게 의견을 묻는 과정에서 중요한 인사이트를 얻을 수 있다.

* 번역: HBR포럼코리아 오유리 회원
* 출처: Harvard Business Review

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Day9: ‘3 Things to Do Before You Disagree With the Strategy’

No strategy is flawless, and it’s likely you’ll disagree with some elements of your company’s approach. But no one likes a strategy naysayer. Before you voice your disagreement, do these three things:

1. Understand the big picture. An organization’s strategy is often steeped in complex political issues. Don’t assume you know how or why the strategy was developed. Use your network to find out more about the process and the assumptions and inputs used.

2. Contextualize your concerns. Ask yourself why you object to the strategy. Are you resisting change? Do you feel you know better? Understand the true source of your concerns.

3. Ask others for input. Look to your peers or other trusted advisers for guidance. Explain your concerns and ask them if they share them too. Hearing what others think can give you valuable perspective.


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