오늘날의 포스트라벨과 포스트스튜디오 세계에서 음악가들은 그들의 팬층을 확대하고 수익을 증대시키기 위하여 웹과 그 밖의 기술들에 의존합니다. 그들의 혁신적인 마케팅으로부터 여러분들은 다음과 같은 것들을 배울 수 있습니다.

당신의 고객들이 움직이게 하십시오. 콘서트 일정 잡는 것을 잊고, 팬들이 오는 것을 기다리세요. 음악가들은 그들의 투어일정을 잡기 전에 어디서 공연하기를 원하는지 온라인 상에서 팬들에게 물어볼 수 있습니다. 당신은 새로운 벤처를 시도하기에 앞서 어떤 방식으로 그 기초부터 확실히 지지를 이끌어 낼 수 있겠습니까?

당신의 팬들을 관여시키십시오. 어떤 뮤지션들은 콘테스트를 개최함으로써 팬들이 솔로 연주를 하고 작사를 하는 등의 음악을 만드는 작업을 돕도록 합니다. 제작 과정에 관여한 팬들은 상품을 더 많이 사고 열심히 홍보하게 됩니다.

팬들이 당신의 b(r)and와 연주하게 하세요. 저작권 보호를 느슨하게 함으로써 기업가(뮤지션)들은 팬들로 하여금 그들의 브랜드(음악)를 이용한 인접제품(리메이크 곡)을 만들게 합니다. 이와 같은 방법들은 새로운 고객을 유인하고 수익을 창출하는데 도움을 줄 수 있습니다. 고객들에게 당신의 브랜드를 활용하도록 허락했다면, 당신이 발견하게 될 새로운 상품들은 무엇일까요?

* 번역: HBR포럼코리아 박성우 회원 (www.hbrforum.org)
* 출처: Harvard Business Review

screen-shot-2016-11-22-at-11-57-35-pm

원문 보기

Day23: ‘Market Like a Rock Star’

In today’s post-label, post-studio world, musicians rely on the Web and other technologies to expand their fan bases and revenues. Here are a few things you can learn from their innovative marketing:

1. Let your customers drive. Forget scheduling concerts and waiting for fans to come. Musicians can ask their fans online where they want them to play before setting their tours. How can you build support from the bottom up for new ventures before launching?

2. Get your fans involved. Some musicians hold contests so fans can help them create music — play a solo, write lyrics, etc. Customers involved in the creative process are more likely to buy and promote products.

3. Let fans play with your b(r)and. By loosening copyright protections, musicians let fans create adjacent products using their brands. These
can help win over new