재무지표는 유용하고 필수적인 자료이다. 그렇지만 이것은 일부분만을 보여줄 뿐이다.

숫자만 중시하는 애널리스트들은 명확한 결과를 측정할 수 있다는 이유에서 재무지표를 선호한다. 그렇지만 성과를 내기 위해 직원들의 노력이 얼마나 영향을 미쳤는지 보여주는 것은 실무관리자들이 해야하는 몫이다. 고객 유지 비율, 품질 관리, 추천 비율 등 실질적으로 매출에 영향을 줄 수 있는 것들을 측정해 옳은 방향으로 재무지표가 도출될 수 있도록 해라. 당신의 직원들이 재무적인 결과와 가장 상관관계가 큰 부분에 직원들의 역량이 집중될 수 있도록 해야한다.

만약 당신이 이와 같은 주요항목을 인지하고 있다면 당신은 재무적인 결과가 나오기 이전에 무엇이 잘못되고 있는지를 알 수 있을 것이다.

* 번역: HBR포럼코리아 정아린 회원 (www.hbrforum.org)
* 출처: Harvard Business Review

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Day 46: ‘Measure Inputs, Not Just Results’

Financial metrics are useful and necessary, but they only tell part of a story.

Number-crunching analysts love financial metrics because they measure results clearly, but as a manager, it’s your job to influence the inputs that drive those results. Measure things that contribute to revenue, such as customer retention, product quality, and referral rates, to ensure you get the right financial results in the right way. Keep your people focused on the inputs with the highest correlation to your financial goals. If you keep tabs on these contributing factors, you’ll know when something’s gone wrong — before it shows up in your results.